Developer forum

Forum » Ecommerce - Standard features » Omvendt momspligt i DK

Omvendt momspligt i DK

Henrik Degn
Reply

Findes der en smart måde at udføre nedenstående ændring på:

I dag er det således for både b2b og b2c:

Man køber:

1 telefon til 100 kr + moms

1 taske til 100 kr + moms

I alt 200

Moms 50 kroner

I alt til betaling, fx med dankort: 250 kroner

Efter 1/7 er det det samme, hvis man ikke har et cvr nr.

Har man derimod et cvr nr er det således:

1 telefon til 100 kr (med omvendt moms som indberettes af køber, samt salget af denne uden moms indberettes af sælger)

1 taske til 100 kr + moms

I alt 200

Moms 25 kroner

I alt til betaling, fx med dankort: 225 kroner

Hvordan fixes det således, at visse varer har forskellig momskode alt efter om man indtaster cvr nr?

Indberetning og optælling skal jo naturligvis klares i et erp-system – men det er jo nødvendigt at vi kan udregne de rigtige beløb til betaling.

Der må samtidig skulle fremgå en tekst om, at disse varer er underlagt krav om omvendt betalingspligt på samme måde som man ser det på fx googles fakturaer på adwords.

Replies

Asger Munkholm Højfeldt
Reply

Hej Henrik,

Vi har vendt dette internt og kommet frem til, at det ikke kan lade sig gøre uden custom kode. Der er to udfordringer, én som du må have i dag og én som du får fra den 1. juli. 

1. Der er ikke nogen trigger i DW i dag, som kan skifte mellem moms og ikke moms, bare du taster et CVR nummer. Det skal enten kodes custom (relativt simpelt), hvis man har én shop til både B2B og B2C
  2. Vi har ikke en tredje dimension på en momsgruppe, der kan klare, at varen har en speciel status for B2B kunder - vi kan kun håndtere med eller uden moms.

Vi har aftalt, at vi kigger på et samlet løsningsforslag i løbet af næste uge. Vi vender tilbage der. 

//Asger

Asger Munkholm Højfeldt
Reply

Hej Henrik,

Vi har nu fundet frem til et løsningsforslag på denne problematik. Vi har sat en udvikler på opgaven med det samme og forventer at have en løsning på gaden i et hotfix til 8.4.1 (som din kunde skal opgraderes til) i løbet af næste uge.

Jeg vender tilbage, når der er nyt. 

//Asger

Asger Munkholm Højfeldt
Reply

Hej Henrik,

8.4.1.7 er frigivet med funktioner til at løse "omvendt momspligt" samt dit ekstra ønske om at kunne ændre moms i frontend således at du kan have B2B og B2C shop samtidig. 

Dokumentationen er placeret her: 

• http://developer.dynamicweb-cms.com/documentation/how-to-guides/ecommerce/reverse-charge-for-vat.aspx
  • http://developer.dynamicweb-cms.com/documentation/how-to-guides/ecommerce/show-prices-without-vat.aspx

//Asger

Peter Klünder
Reply

Hej Asger

Kan det godt passe at der ikke er nogen global tags der definerer om der er valgt true eller false og om man overhovedet har lavet valget, hvis nu man ville lave en popup der kræver valget foretages, jeg har tjekket globaltags og kan ikke finde nogen ?

Mvh

Peter

Jeppe Eriksson Agger Dynamicweb Employee
Jeppe Eriksson Agger
Reply

Hej Peter

Du skriver ikke eksplicit, om du hentyder til priser uden moms, eller omvendt betalingspligt, men jeg antager, det er det sidste, du tænker på.

På nuværende tidspunkt findes der ikke globale template tags, der indikerer om omvendt betalingspligt for moms er aktiv eller ej. Grunden til dette er, at det vil være websiteejeren, der bestemmer, om dette skal være aktivt, og ikke kunden. Derfor er det lavet på denne måde, hvor det er op til frontendudvikleren at lave en skabelon, der slår det til eller fra.

Du kan læse mere om, hvordan dette kan gøres her: http://developer.dynamicweb-cms.com/documentation/how-to-guides/ecommerce/reverse-charge-for-vat.aspx

- Jeppe

Peter Klünder
Reply

Hej Jeppe

Den er jeg helt med på :o) at det er website ejeren der bestemmer.

Tænkt eksempel kunne være

ingen valg fra brugeren endnu
Global:reversevat.selected = ingenting
Global:reversevat.setting = ingenting

privat valgt
Global:reversevat.selected = true
Global:reversevat.setting = false

erhverv valgt
Global:reversevat.selected = true
Global:reversevat.setting = true

Det er sat op på løsningen og fungere efter hensigten (priser osv) men har ikke nogen tag jeg kan spørge på for at tjekke om der er lavet et valg om man er erhverv eller privat.

Mvh
Peter

Jeppe Eriksson Agger
Reply

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg helt forstår, hvad du prøver, men umiddelbart vil jeg mene, at det ikke er korrekt, at lade Reverse bestemme om brugeren er privat eller erhverv. Lidt efter samme logik som "alle postkasser er røde, men ikke alt, der er rødt, er en postkasse".

Jeg tilføjer et tag, der kan fortælle om Reverse er sat til True, og det kommer ud med næste hotfix til 8.4.1.

- Jeppe

Peter Klünder
Reply

Hej Jeppe

Prøver lige på en anden måde :o)

Jeg er privat handlende så jeg skal jo vælge privat og en der har moms nummer skal jo vælge erhverv, for at fortælle ecom hvilke priser den skal vise.

ecom er sat op i følge manualen og virker som den skal.

men ecom ved jo ikke om kunden er privat eller erhverv så det skal defineres ud fra querystring (virker også) men der skal jo kun være 1 valg til at starte med som huskes globalt.

måske dette forklarer mit ønske bedre.

Brugeren kommer ind på siden (siden tjekker om brugeren har lavet et valg privat/erhverv)
--hvis ingen valg foretaget endnu vis popup med valg. (uanset hvilken side brugeren måtte besøge først - forside, underside eller andet)

Brugeren har foretaget valg
--valget er true eller false (alt efter om det er erhverv eller privat)

Funktionsmæssigt som er den true eller false eller ikke defineret

Global:ReverseVat.Choice = "True | False | not defined"

Håber det giver mening :o)

Mvh
Peter

Jeppe Eriksson Agger
Reply

Jeg mener ikke, at Reverse er relateret til om brugeren har valgt, om han er Privat eller Erhverv. Det er en tilstand, som du bør indføre og holde styr på i Session eller i en Cookie. På baggrund af det valg, som brugeren har foretaget - måske med noget af din egen validering, f.eks. at brugeren har et momsnummer - kan du sætte Reverse = True og PricesWithVat = False, eller hvad end du ellers vil sætte.

Du er alligevel nødt til, at indføre en sådan variabel selv, da Reverse ikke ved, om der er blevet sat eller ej. Den kan kun svare True eller False, hvor False er standardværdien.

Hvorom alting er, så kan du eksperimentere med næste hotfix, hvor der både kommer et Reverse tag, hvis den er True, og et PricesWithVat tag, hvis den værdi er True. Vi regner med, at denne hotfix er klar på onsdag.

- Jeppe

Peter Klünder
Reply

Hej Jeppe

Tror du misforstår mig 

Nu sidder jeg ikke og koder mine egne DW løsninger men benytter templatetags til fulde og derfor ønskede jeg at der lå tags som jeg kunne skrive tjek på 

if defined erhverv= ja så gør sådan her

if defined ingenting = ja så gør sådan her.

derfor kunne følgende tags jo være relavante:

• tag som fortæller om der er lavet et valg (defined/not defined)
  • tag der fortæller hvad der er valgt (true/false)

Jeg tror du misforstår mig det jeg ønsker er helt lavpraktisk - OBS hvad tags hedder styrer i jo .- de navne jeg skrev var bare tænkte navne.

Som det er nu er så er tagget med reversevat session data jo altid udfyldt så den kan jeg ikke tjekke på, det gør det lidt svært i templaten at spørge på om den er sat eller ikke sat til true (igen jeg sidder kun med templatetags og er ikke .NET udvikler)

Hvis det er helt uforståeligt det jeg skriver må jeg se hvad jeg kan lave med de nye tags om, om jeg kan kringle dem rundt :o)

Mvh
Peter

Jeppe Eriksson Agger
Reply

Jeg er helt med på, hvad du prøver at opnå. Det, jeg forsøger at udtrykke, er at den funktionalitet ikke findes som standard i DW. Det er nok heller ikke noget, der kommer, eftersom der er mange forskellige måder, hvorpå man kan opnå at kunne skifte mellem Privat og Erhverv tilstande. Eller om valget overhovedet er truffet.

Desuden er denne tråd på vej et andet sted hen, end hvor den startede. Som jeg ser det, er din udfordring ikke relateret til omvendt betaling for moms, men at kunne holde styr på, om brugeren har valgt, at han er erhvervskunde eller privatkunde.

Peter Klünder
Reply

Hej Jeppe

Ok, jeg ser hvad jeg kan gøre med næste hotfix.

Mvh

Peter

Henrik Degn
Reply

Hej Jeppe,

Det giver jo ikke mening at systemet kan beregne omvendt moms, hvis det ikke kan holde styr på om man er erhvarvskunde eller privatkunde.
I må vist på den igen!

mvh henrik

Asger Munkholm Højfeldt
Reply

Hej Peter og Henrik,

Jeg mener, at vi har tilføjet den nødvendige funktion i forhold til at kunne overholde dansk lov vedr. momspligt. Dertil er der kommet en ekstra feature, der gør, at I kan bede shoppen vise priser med eller uden moms. 

Nu er der kommet et nyt ønske på banen mht. at standardsystemet skal huske, om det er en B2B eller B2C kunde, hvilket I skal kunne styre reglerne for - det vil jeg gerne tage med i overvejelserne som et feature request, men det er ikke en del af ovenstående opgave og vil ikke blive leveret som et hotfix. Jeg vil dog umiddelbart mene, at I kommer hurtigst videre med et javascript, hvor I sætter den ønskede cookie. 

Mvh

Asger

Nicolai Høeg Pedersen
Reply

I battler vist på ord.

Der kommer et template tag der fortæller om man har omvendt moms pligt slået til eller ej.

Hvis det er slået til er man erhvervs kunde, hvis ikke er man privat kunde. For Erhvervs kunder er omvendt momspligt et krav, for privat kunder SKAL momsen opkræves - så det følger hinanden perfekt. 

Nicolai

Nicolai Høeg Pedersen
Reply

In Danish by the way...

Kristian Kirkholt
Reply

Hi Henrik

The new tags TFS#15375 containing the values of ReverseChargeForVat and DisplayPricesWithVat are now available in version 8.4.1.12

You are able to find this build in the download section:

http://developer.dynamicweb-cms.com/downloads/dynamicweb-8.aspx

Please contact Dynamicweb Support if you need any additional help regarding this.

Kind Regards

Dynamicweb Support

Kristian Kirkholt

You must be logged in to post in the forum